Kiinteistöjen siisteyteen kiinnitettävä erityistä huomiota

12.6.2020

Metsäkylässä on havaittu rottia asuinympäristössä kevään ja alkukesän aikana. Asukasyhdistys on ollut yhteydessä terveysviranomaiseen ja Ylöjärven kaupungin ympäristösuunnittelijaan asiasta. Muun muassa lämmin talvi ja epidemian aikana runsas take away -ruokailu on ollut otollista aikaa rotille ja ongelmaa on laajasti muuallakin. Kaupunki ottaa asiaa selvitykseen sekä ympäristötoimessa että teknisellä puolella. Torjuntatoimissa on olennaista asukkaiden oma aktiivisuus ja tämän lisäksi kaupungin tulisi kiinnittää huomiota julkisten kiinteistöjen ympäristöön ja jätehuollon toimivuuteen. Mahdollisista teknisen toimen suorittamista torjuntatoimista julkisilla kiinteistöillä ei vielä ollut tietoa.

Asukkaita pyydetään tarkistamaan piha-alueitaan:

• jäteastioiden kunto ja tyhjennystiheys
  • avokompostien tilanne
    • avokompostointiin soveltuu vain tavanomaiset puutarhajätteet lukuun ottamatta hedelmiä, esimerkiksi ylijääneitä omenoita
    • talousjätettä ei saa avokompostoida
    • avokomposteihin suositellaan haittaeläinsuojausta (alaosan ja pohjan verkkoa)
  • lintujen ruokinnan välttäminen tai minimointi
  • pihojen yleinen siisteys ja esimerkiksi terassien ja grillauspaikkojen puhdistus

Metsäkylän tilanteen hahmottamiseksi asukasyhdistys pyytää asukkaita ilmoittamaan rottahavainnoistaan sekä mahdollisista siisteysongelmista yhdistyksen facebookissa yksityisviestillä tai sähköpostilla osoitteeseen metsakylan.asukasyhdistys@gmail.com. Yhdistys voi tarvittaessa toimittaa koottua tietoa kaupungille ongelma-alueiden kartoittamiseksi.

Yhdistys pyrkii pitämään yhteyttä viranomaisiin ja tiedottamaan asiasta aktiivisesti.